Gratis cursus starten
Inhoudsopgave

Btw betalen of ontvangen

Als u naar aanleiding van een btwVerbruikersbelasting op de levering van roerende goederen en diensten-aangifte een bedrag terugkrijgt, stort de Belastingdienst dit automatisch op uw rekening. Indien u een bedrag moet betalen, bent u zelf verantwoordelijk voor het tijdig betalen van de btw op de juiste rekening onder vermelding van het juiste betalingskenmerk. In januari ontvangt u een overzicht van de Belastingdienst met alle aangiftevakken, uiterste inlever- en betaaldata en de bijbehorende betalingskenmerken. e-Boekhouden.nl geeft bij uw aangifte ook altijd nog het correcte betalingskenmerk (wat voor iedere aangifte anders is) weer, voor het geval u de brief van de Belastingdienst niet meer heeft.

Uiteindelijk komt u de betaling tegen op uw afschrift. U boekt deze afschriftregel in als ‘Geld ontvangen’ of ‘Geld uitgegeven’ (afhankelijk van of u moest betalen of geld terugkreeg) en kiest voor tegenrekeningRekening ten laste van een crediteur ‘1650 BTW R/C’. Het resultaatWinst of verlies in een bepaalde periode hiervan is dat het saldo van de rekening ‘1650 BTW R/C’ weer €0,00 wordt.

Indien u in een bepaalde btw-periode geen facturen, bonnetjesBewijs van betaling en afschriften had waardoor alle bedragen op de btw-aangifteVerklaring van betaalde en ontvangen btw voor de Belastingdienst €0,00 zijn, moet u de aangifte toch versturen. De Belastingdienst noemt dit een nihilaangifte.