Gratis cursus starten
Inhoudsopgave

Inhoud

  1. 1.Inleiding
  2. 2.De theorie
  3. 3.Inrichten van de boekhouding
  4. 4.Uw eerste boekingen
  5. 5.De btw-aangifte
  6. 6.Afsluiten boekjaar
  7. 7.Moeilijke boekingen
  8. 8.Slot
  9. 9.Begrippen

Bankafschrift invoeren

Nadat u alle facturen heeft ingevoerd kunt u het bankafschriftOverzicht van de bij- en afschrijvingen van een rekening invoeren. In e-Boekhouden.nl kunnen de bankafschriftenOverzicht van de bij- en afschrijvingen van een rekening op drie manieren in de boekhoudingHet vastleggen van de financiële gegevens van een bedrijf komen:

  • U voert de bankafschriften handmatig in.
  • U importeert de digitale bankafschriften die u bij de bank exporteert (mogelijk bij alle Nederlandse banken).
  • U maakt gebruik van de automatische koppeling waarmee de afschriften automatisch in de boekhouding terecht komen (beschikbaar bij de ABN-AMRO, Rabobank, Knab en ING Bank).

Hoe de afschriften ook in de boekhouding terecht komen, de verwerking is identiek. Zowel bij het importeren van bankafschriften als bij de automatische koppeling, zal het boekhoudsysteem zoveel mogelijk factuurbetalingen automatisch in de boekhouding verwerken.

Op basis van factuurnummer en bedrag worden betalingen automatisch met openstaande facturen gematcht. Daarnaast kunt u in e-Boekhouden.nl automatische importregels aanmaken om, op basis van bepaalde kenmerken, nog meer afschriftregels automatisch in de boekhouding te verwerken. Denk bijvoorbeeld aan de maandelijkse huur of bankkosten.

Alle overige afschriftregels kunt u handmatig wegboeken. Als u uw bankafschriften handmatig invoert, gaat de volgende werkwijze ook op.

Bij het handmatig invoeren/verwerken van een afschriftregel kunt u kiezen tussen vier soorten boekingen:

  • ‘Factuurbetaling ontvangen’: een klant heeft een factuur betaald.
  • ‘Factuurbetaling verstuurd’: u heeft een factuur betaald.
  • ‘Geld ontvangen’: een bijschrijving of storting, zonder dat u een factuur heeft verstuurd.
  • ‘Geld uitgegeven’: een afschrijving doordat u geld heeft uitgegeven zonder dat u hiervoor een factuur heeft ontvangen (bijvoorbeeld bankkosten).

Voor het handmatig invoeren van een afschriftregel gaat u naar ‘Boekhouden’ > ‘Invoeren’ > ‘Afschrift/bonnetjes’.