Rekeningschema

Kennisbank » Rekeningschema

Een lijst van alle grootboekrekening verdeeld op kosten en omzet.

Rekeningschema

Wat is een rekeningschema?

Het rekeningschema is een lijst van grootboekrekeningen, waarmee je alle boekingen (zoals facturen, bonnetjes en afschriften) duidelijk indeelt. Zo verdeel je al je kosten en omzet in verschillende categorieën, zoals bankkosten en kantoorartikelen.

In de balans van een onderneming staat het totaal van de nog niet betaalde rekeningen opgenomen onder de post debiteuren. Het is een tegoed van de onderneming, en staat dus aan de activazijde van de balans.

Waarom maak je een rekeningschema?

Je bent niet verplicht om te werken met een rekeningschema, maar het geeft je wel veel inzicht in je cijfers. Je mag bijvoorbeeld heel je omzet op één grootboekrekening boeken. Maar je kunt ook je omzet verdelen in de verschillende onderdelen van je bedrijf, of per artikelgroep.

Zo zie je precies waarmee je de meeste inkomsten binnenkrijgt. Hierdoor kun je beslissen of je bijvoorbeeld meer reclame voor een bepaald product moet gaan maken of dat je bepaalde klanten wat meer aandacht moet geven.

Hoe gebruik je een rekeningschema?

Als je bijvoorbeeld een fietsenwinkel hebt, kun je de verkoop van je fietsen als één groep pakken: omzet fietsen. Maar je kunt dit ook onderverdelen in bijvoorbeeld: omzet stadsfietsen, omzet elektrische fietsen, omzet kinderfietsen. Zo zie je in één overzicht welke fiets de meeste omzet heeft opgeleverd in een bepaalde periode.