Cursusoverzicht » Hoofdstuk 2: Je eerste boekingen doen » 2.3. Bankafschriften invoeren

2.3 Bankafschriften invoeren

Als je je facturen en bonnetjes in je boekhouding hebt ingevoerd, is het tijd om je bankafschriften in te voeren. Op je bankafschriften zie je alle betalingen die er gedaan zijn naar en vanuit je bankrekening. Elke betaling staat apart op een regel. Deze worden daarom afschriftregels genoemd. Je moet alle betalingen in je boekhouding verwerken. Als het goed is heb je bij elke betaling een bonnetje of een factuur om te bewijzen wat je voor deze betaling hebt gekocht of verkocht.

In e-Boekhouden.nl kun je op drie manieren je bankafschriften in je boekhouding zetten:

    • Je voert de bankafschriften handmatig in
    • Je exporteert het bankafschrift uit je bank en importeert deze in e-Boekhouden.nl. Dit kan bij alle Nederlandse banken.
    • Je maakt gebruik van de automatische bankkoppelingen. Hiermee worden de afschriften automatisch in je boekhouding gezet.

Als je de bankafschriften handmatig invoert, moet je iedere betaling apart verwerken. Dit doe je via Boekhouden > Invoeren > Afschrift/bonnetjes. Het is handiger en sneller om het bankafschrift te importeren of de automatische bankkoppeling te gebruiken. Dan zal e-Boekhouden.nl direct zo veel mogelijk betalingen automatisch verwerken in je boekhouding.

We gaan eerst uitleggen hoe je bankafschriften handmatig invoert.

e-Boekhouden.nl